Total Pageviews

Wednesday, June 8, 2011

KURANG PERUMAHAN MAMPU MILIK MENYUMBANG KE ARAH PENINGKATAN JENAYAH - KP PULAU PINANG


GEORGE TOWN: The lack of affordable and low cost housing in Penang contributes to crime in the state, said Penang police chief Datuk Wira Ayub Yaakob.
He said land was being reclaimed and hills being cut only to build more luxury houses and condominiums with no affordable house schemes for the lower income earners.
He said that the current low cost flats were too small with no proper playing areas for children and youth.
 Untuk berita sepenuhnya click di sini

******************************************************************************
Sebagai seorang Ketua Polis negeri, Datuk Wira Ayub Yaakob bertanggungjawab mengekang segala ancaman keselamatan di negeri di bawah tanggungjawabnya. Beliau bukan orang politik dan sudah tentu apa yang diluahkannya adalah berasaskan analisa keselamatan. Jika indek jenayah naik di negeri dimana beliau menjadi ketua polis, sedikit sebanyak akan mencabar kewibawaannya sebagai Ketua Keselamatan tertinggi negeri. Dan komennya tentang kurangnya pembinaan rumah mampu milik kepada golongan berpedapatan rendah oleh kerajaan pulau pinang perlu dianggap satu nasihat berguna kepada kerajaan yang memerintah. Di Pulau Pinang tentulah terhadap kerajaan negeri pemerintahan DAP yang di ketuai oleh Ketua Menteri rasis Lim Guang Eng.

Apakah ucapan seperti ini di anggap berbaur politik?. Bagi sebuah kerajaan yang bersikap liberal dan rasional, tentulah maklumat sedemikian dapat membantu kerajaan membuat polisi dan mengubah dasar pembangunan untuk rakyat secara keseluruhan. Bukankah pilihanraya itu sendiri adalah untuk memilh kerajaan untuk memerintah bagi kepentingan rakyat dan negara/negeri?.

Sebagai rakyat yang memerhati, nampaknya Lim Guang Eng tidak memikirkan rakyat yang berpendapatan  rendah dan kurang mampu. Dia tahu rakyat yang sedemikian adalah majoritinya orang Melayu. Lim Guang Eng tidak memerlukan Melayu di Pulau Pinang. Dia sedang merancang satu bentuk operasi menghalau Melayu dari Pulau Pinang.

Dengan membina rumah teres mewah,banglow mewah dan kondo mewah, tidak mungkin majoriti rakyat Melayu di Pulau Pinang malah majoriti Melayu di Malaysia mampu membelinya. Lim Guang Eng tidak menghalau Melayu keluar dari Pulau Pinang secara nyata. Tetapi perancangan dengan teliti berkat dari nasihat PAP Singapura yang merupakan abang politik kepada DAP di Malaysia

Jika adapun rumah yang golongan Melayu mampu beli adalah rumah flat seperti sarang merpati yang sempit dan kurang kemudahan rekreasi. Dibina sebagai agenda penghapusan etnik iaitu memberikan satu tekanan sosial terhadap golongan Melayu yang kurang mampu membeli rumah yang selesa dan mahal. Dimanakah keselesaannya rumah yang dibina dengan bilik yang sempit dan tidak cukup untuk menampung keluarga besar. Akhirnya anak-anak muda yang menjadi generasi pelapis mula mencari jalan keluar dengan menyumbang kepada peningkatan indek jenayah yang memeningkan kepala Datuk Ketua Polis. Dan bila sesudah tidak tertahan lagi dengan tekanan kehidupan dan sosial yang menjerihkan, akhirnya orang Melayu akan beransur keluar dari Pulau Pinang seperti mana penghijrahan Melayu kelaur dari Singapura.

Apakah dengan menebus guna hak milik Melayu di Pulau Pinang atas nama keperluan pembangunan dan kemudiannya membina komplek perniagaan dan kediaman mahal yang tidak mampu dibeli dan dimiliki oleh orang Melayu, maka itu tidak dianggap menghalau orang melayu secara sitematik?. Kemudiannya rumah-rumah mewah dan komplek perniagaan akan dipenuhi oleh orang kaya keturunan Cina samada Cina tempatan atau Cina dari luar negeri Pulau pinang dan juga Cina dari luar negara. Akhirnya mereka ini akan mendapat kerakyatan dan menjadi majoriti di Pulau Pinang. Maka jadilah Pulau Pinang "Singapore The 2nd" di semenanjung Tanah Melayu.

Inilah dia sebuah kerajaan negeri dan sebuah parti politik rasis Cina yang berniat menghancurkan Bangsa Melayu dan Agama Islam. Yang anihnya DAP ini mendapat sokongan dan kerjasama erat dari Parti PAS. Parti yang kononnya memperjuangkan Agama Islam di mana di malaysia ini orang melayu adalah 100% penganut agama Islam.

No comments: