Total Pageviews

Sunday, May 8, 2011

(NECF) TIDAK AKAN BERTINDAK KE ATAS UTUSAN MALAYSIA The National Evangelical Christian Fellowship (NECF)


Christian group wary of any action against Utusan, Muslim activists
By Debra Chong
KUALA LUMPUR, May 8 — The National Evangelical Christian Fellowship (NECF) will not take any action against Utusan Malaysia or Muslim groups that are rallying a massive campaign to protect Islam from those whom they deem to be usurping the faith.
NECF secretary-general Sam Ang said they had referred the matter to the larger Christian Federation of Malaysia (CFM) for further discussion.
The CFM is an umbrella body that represents over 90 per cent of churches in Malaysia and has been dealing directly with Putrajaya on Christian interests in the growing conflict with Muslim groups over the issues of “Allah” and the Malay-language bibles.
“I don’t think we want to make a police report right now because there’s a lot of confusion right now,” Ang told The Malaysian Insider when contacted last night.
He disclosed that he had been fielding a lot of phone calls from other church groups worried about being dragged into yet another Christian-Muslim clash following yesterday’s Utusan Malaysia report of a secret pact to supplant Islam as the country’s official religion.
“The Catholics have been dragged into it too,” he sighed over the phone from Penang when recounting the uproar.
Umno-owned daily, Utusan Malaysia, carried a front-page article yesterday titled “Malaysia, negara Kristian?” (Malaysia a Christian country?) based entirely on blog postings in several pro-Umno websites.
The bloggers had charged Christians of conspiring with the DAP to usurp Islam’s position in a bid to take over the federal government, which has been led by a Malay-Muslim prime minister since 1957.
To back their allegation, the bloggers posted a grainy photograph showing what they described to be a secret pact between the opposition party and pastors at a hotel in Penang on Wednesday.
In a posting headlined “Agong under threat? DAP wants to make Christianity the official religion of Malaysia?” blogger Marahku (marahku.blogspot.com) accused the DAP of trying to amend the federal constitution to allow a Christian to become prime minister.
The Federal Constitution does not expressly specify any race or religious requirements for the position of prime minister. Article 43(2)(a) of the Constitution states only that the Yang di-Pertuan Agong shall appoint as PM a member of Parliament who in his judgment is likely to command the confidence of the majority of the Dewan Rakyat.
Eugene Yapp, who is one of the NECF’s executive secretaries, brushed off the allegation as a political move to stir up social unrest by pro-Umno supporters unhappy over the fact that the secular DAP governs Penang.
He hinted that his organisation was reluctant to make any move at the moment due to the growing tension between Christians and Muslims in the country.
“We know of the Utusan report but have made no decision to file a police report or sue for defamation. The situation is pretty fluid right now,” he told The Malaysian Insider.
Yapp, who was involved with co-organising the controversial Unashamedly Ethical Conference (UEC) in Penang, clarified the event was for Christians to discuss social problems like corruption and had nothing to do with political succession, as alleged.
Several Muslim groups, including right-wing Malay rights lobbyist, Perkasa, have filed police reports urging an investigation into the allegations, taking the view that Islam is under siege in Malaysia because aggressive Christians are determined to convert Muslims who are nonchalant about their faith.
The Muslim Organisations in Defence of Islam (Pembela) accused Christians of scheming to ensure that more and more Muslims leave the faith, which is an illegal act in Malaysia.
Pembela president Dr Yusri Mohamad said the Christian community’s demands over the “Allah” issue as well as the Alkitab row proved that they wanted to convince Muslims to embrace Christianity and abandon Islam.
“We are dealing with aggressive, confrontational groups of Christians.
“Their demands over the Alkitab, kalimah Allah are connected to their attempts to spread Christianity ... They are using this strategy to tame Muslims, by using terms that we are familiar with in our own religion,” Yusri said.
Perkasa president Datuk Ibrahim Ali told non-Malays to stop questioning Malay rights, saying it would only make the country’s dominant majority feel threatened.
He added that Malaysia could only have peace and political stability under a Malay-Muslim government.
The DAP has denied the allegations and its secretary-general, Lim Guan Eng, has directed its members to file police reports to counter them.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


Siapa Lebih cerdik, PAS atau Kristian?. Siapa yang mengggunakan siapa sekarang?. PAS menggunakan Kristian untuk sebarkan agama atau Kristian menggunakan kelemahan PAS untuk kepentingan agama Kristian?. Apakah PAS bercakapa syok sendiri? Apakah PAS ingat Kristian bodoh?.

Ulasan

Oleh zahari

Buat masa ini mereka tidak akan mengambil sebarang tindakan terhadap Utusan Malaysia berhubung lapurannya yang menyatakan satu perjumpaan Kristian untuk menjadikan “Malaysia, negara Kristian?” (Malaysia a Christian country?).  Itu adalah keputusan terbaik yang di buat oleh “The National Evangelical Christian Fellowship (NECF)”. Utusan Malaysia melambangkan suara Melayu. Apabila dia bersuara ia adalah sebagai satu medium suara umat Melayu agar dapat didengar oleh masyarakat berbilang kaum di Malaysia. Tindakan mengheret UM ke mahkamah hanya “menyiram minyak ke dalam api”. Satu penafian yang resmi sudah memadai bagi meredakan kemarahan masyarakat umat Islam walaupun ianya akan mengambil sedikit masa untuk dipadamkan sepenuhnya.

Namun demikian, penafian sahaja tidak akan mengubah keadaan dan berkekalan. Dengan beberapa insiden yang dianggap cuba untuk mengkristiankan Melayu yang telah menjadi isu massa, maka cetusan berita seperti ini tentu tidak mudah untuk dipadamkan begitu sahaja. Bukannkah isu Alkitab, isu penggunaan nama Allah di gereja, isu wakil rakyat bukan beragama Islam masuk berceramah di dalam dewan sembahyang masjid, wakil rakyat bukan Islam mempermainkan ayat Al-Qur’an dengan membaca petikan ayat ayat suci Al-Qur’an demi kepentingan politik, menggantung kepala babi di surau, isu azan dan beberapa insiden lagi itu menunjukkan bahawa sebahagian warga Negara Malaysia yang bukan beragama Islam telah lupa sejarah dan telah mengggunakan isu yang sensitive sebegini untuk kepentingan politik, peribadi dan pelampau mereka.

Parti rasis DAP sentiasa mengambil apa juga peluang bagi membangkitkan perasaan benci rakyat terhadap kerajaan BN yang diketuai oleh UMNO. Malah mereka akan sanggup menjadi “muslim sementara dan muslim segera” asalkan cita-cita mereka tercapai. Mereka perlu berlakun bahawa mereka menerima Islam sebagai agama rasmi apabila mereka sedang berpelukan dengan PAS dan dengan ahli muslim dalam PKR serta parti nyamuk yang lain. Tetapi sebaik sahaja keluar dari kelambu selepas berpelukan maka suara lantang pun berbunyi  “LANGKAH MAYAT SAYA DULU KALAU NAK JADIKAN MALAYSIA NEGARA ISLAM”.

Pejuang-pejuang rasis dalam pakatan pembangkang tahu bahawa jika isu yang sedemikian di ‘hightlight kan “ sepenuhnya, maka ianya akan membangkitkan perasaan kemarahan orang Melayu Islam. Sudah tentu kemarahan ini akan dizahirkan dalam pelbagai bentuk. Samada dalam bentuk yang agak mengancam dan ekstrim atau ungkit-mengungkit yang melampau. Dengan ini akan mengambarkan seolah-olah orang Melayu Islam tidak lagi berteloransi dengan bangsa dan agama lain di Malaysia. Itulah tujuannya.
Mereka juga telah berjaya memerangkap pemimpin dalam komponen BN berada dalam delima. Bagi pemimpin komponen BN bukan melayu yang mewakili komuniti mereka, jikalau pemimpin tersebut tidak menyebelahi tuntutan mereka yang melampau, maka pemimpin tersebut dikatakan tidak memperjuangkan kehendak dan keperluan komuniti mereka.  Manakala jika pemimpin tersebut membawa isu tersebut sebagai satu isu untuk diketengahkan, maka pihak Melayu Islam dalam BN/ Melayu dalam pembangkang pula  akan melebelkan mereka sebagai telah mengikut  rentak serta menyokong pembangkang.

Delima ini juga dihadapi oleh pemimpin Melayu dalam UMNO/BN terutama PM yang mempunyai kuasa pemutus dalam kerajaan yang memerintah. Bila bercakap tentang membela nasib Melayu dan Islam, seolah-olah ianya menjadi ugutan kepada bukan melayu bahawa mereka akan dianaktirikan dan di diskriminasikan. Manakala pemimpin BN Melayu/Islam juga  akan berhadapan pula dengan rasa tidak puas hati dikalangan Melayu/Islam jika pemimpin tersebut di lihat tidak terlalu menonjol memperjuangkan Islam. Mereka akan di cop seolah-olah melebihkan bukan Melayu/Islam. Ini memberi peluang untuk parti lawan yang menjadi “kader” DAP iaitu PAS membawa isu yang kerajaan sekarang tidak Islam.

Situasi “serba salah” inilah yang diperlukan oleh Parti Rasis DAP dan lain-lain. Dengan demikian mereka bolah mencaturkan sentiment rakyat mengikut kemahuan mereka. Mereka telah berjaya menjadikan Melayu Islam bercakaran sesama sendiri. Mereka telah berjaya membawa keluar penyokong bukan melayu dari parti mereka yang menyertai BN yang menjadi teras kesetabilan Negara Malaysia. Mereka telah berjaya mewujudkan perasaan perkauman menjadi marak kembali.

Kepada pihak-pihak yang berkenaan, jadikan pergaduhan 13 Mei 1969 sebagai satu teladan dan pengajaran. Bukannya sebagai satu ugutan dari mana-mana pihak. Sudah dipersetujui bersama semasa kemerdekaan dahulu bahawa Negara ini lahir berteraskan Bangsa Melayu, Bahasa Melayu, Agama Islam, Raja-Raja Melayu, Yang Dipertuan Agong, Hak Keistimewaan Bumiputera serta lain-lain. Bangsa dan keturunan lain juga mempunyai hak  kerakyatan, pelajaran, bahasa ibunda, kebebasan beragama, berkebudayaan, berkongsi kekayaan dan lain-lain seperti yang termaktub dalam perlembagaan.

Nampaknya tidak pelulah mereka meminta melebihi dari yang termaktub dalam perlembagaan. Selama inipun tidak ada hak dan kekayaan yang dimilki oleh bukan Melayu yang telah dirampas oleh orang Melayu. Sebaliknya orang bukan Melayu terutamanya kaum Cina yang berkali ganda jauh lebih kaya dari orang Melayu. Adakah sebarang gereja, tokong Hindu atau tokong Cina atau rumah ibadat lain yang telah dirobohkan oleh kerajaan atau bangsa Melayu tanpa sebab?.

No comments: