Total Pageviews

Thursday, May 26, 2011

NIK NAZMI, NGA DAN NGEH IKUT BOS PKR JADI PAK NUJUM PUTAR ALAM


PKR communications director Nik Nazmi Nik Ahmad
Bercakap tapi tak tahu apa yang dicakapkannya
The Malaysian Insider – Thu, May 26, 2011

Pakatan MPs say subsidy cuts timed for snap polls

By Clara Chooi

KUALA LUMPUR, May 26 — Several opposition lawmakers today shrugged off the government’s decision to postpone fuel and gas subsidy cuts as a political decision timed for the coming general election.
They reminded Malaysians that the cuts were inevitable as the government had already complained of a burgeoning subsidy bill, which is expected to double from RM10.32 billion to RM20.58 billion this year.
PKR communications director Nik Nazmi Nik Ahmad scoffed at yesterday’s Cabinet decision to postpone the cuts, saying it was “typical BN (Barisan Nasional) propaganda”.
“Elections must be very near, then. They have done this so many times. They play good cop, bad cop... first they say the government desperately needs to cut subsidies. Then, Cabinet meets and decides to relent, saying they will not impose cuts,” he told The Malaysian Insider.
He predicted that once elections are called and should BN stay in power, the government would immediately slash subsidies according to plan.
DAP leaders Nga Kor Ming and Datuk Ngeh Koo Ham agreed with Nik Nazmi, pointing out that the country was struggling under the burden of its national debt and a budget deficit.


&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Ulasan panglimalembahbelum

Nik Nazmi kata kerajaan tak jadi menaikkan harga minyak adalah merupakan satu propaganda. Yang dia buat ulasan sepeti dalam berita di atas bukan propagandakah.. PR oh PR..Spin jangan tak spin.

Tak malu kah pemimpin pembangkang bercakap sumpama di tepi longkang busuk macamni?. Jika naikkan harga petrol dikatanya kerajaan akan menyusahkan dan tak perihatin terhadap rakyat. Bila kerajaan ambil keputusan tidak naikkan harga petrol dikatakan pula keputusan tersebut dibuat setelah mendapat tekanan dari pembangkang. Macammana ni? Kononnya ditekan pembangkang tapi bertukar pula kemudiannya jadi propaganda pula. Itupun PR pembangkang yang kata.  Tak cukup dengan itu di tokok pula dengan andaian kononnya ianya sebagai petunjuk pilhanraya sudah dekat.

Hai manusia lidah biawak..kerajaan menangguh kenaikan minyak setelah berbincang dengan pakar-pakar, NGO, mesyuarat cabinet dan juga setelah mendapat maklumat dari semua pihak dan lapisan masyarakat. Tidak memberi apa-apa  kesan kepada kerajaan pun jika mengabaikan desakan PR kerana mereka sendiripun tak tahu apa yang mereka cakap. Tak payahlah buat andaian kerana kerajaan mesti membubarkan parlimen dan mengadakan pilihan raya apabila sudah sampai tempohnya seperti termaktub dalam perlembagaan. Apakah jikalau pembangkang tak desak maka PM  membuat keputusan tidak akan mengadakan PRU walaupun telah tamat tempoh. Apakah tujuan pilihanraya setiap 5 tahun itu?. Memilih kerajaan yang cekap untuk memerintah. Sebelum cukup 5 tahun PM bila-bila masa boleh memohon kepada DYMM untuk membubarkan Parlimen untuk mengadakan pilihanraya.


Dan sebagai pihak yang memerintah, tentulah dia akan membubarkan parlimen dan mengadakan PRU semasa pemerintahannya berada di puncak populariti dikalangan majoriti rakyat. Dalam situasi ini pembangkang tiada pilihan kerana mereka bukan penentu dasar dan pengurusan kerajaan. Dimana-mana dalam dunia ini jika disebut demokrasi, itulah jalan ceritanya. Yang PR bertenun nasib tu apa pasal?. Jika dalam PRU nanti BN menang itu bermakna majority rakyat masih memilih BN untuk memerintah dan majority rakyat juga tak percaya PR boleh memerintah dengan baik. PR hanya pandai menuduh kerajaan kroni, konspirasi, rasuah, tidak cekap dan pemimpin korup tetapi sebaliknya, belumpun pegang kerajaan persekutuan, mereka dah banyak buat hal di Pulau Pinang, Selangor dan kelantan malah di Kedah juga. Rakyat memerhati dan akan menghukum di PRU nanti.

Jikalau ekonomi teruk dan kerajaan menanggung hutang yang banyak, itu bermakna kerajaan berada dalam situasi yang tak bagus untuk membubarkan Parlimen. Nik Nazmi pula berkata bahawa pengumuman tiada kenaikan minyak menunjukkan PRU dah dekat. Manakala Nga dan Ngeh pula kata kerajaan sedang dilanda masalah kegawatan hutang Negara dan masalah difisit Negara. Takkan PM nak adakan PRU masa terdekat jika dia tahu bahawa kerajaan BN ada masalah. Tempoh mandat BN masih lama lgi.

Inipun sudah menunjukkan bahawa PR hanya berandaian dan pendapat mereka tidak bersepadu pun. Macammana pula nak bersatu memerintah. Hal macamni pun dah berlainan pendapat. Betapa bahlolnya puak-puak PR ni. Nik Nazmi kata lain, manakala Nga dan Ngeh kata lain. Tetapi kononnya bersetuju pendapat antara satu sama lain.

No comments: