Total Pageviews

Saturday, September 17, 2011

BERBAHASLAH ATAS FAKTA BUKAN ATAS DASAR MAKI HAMUN ATAU ANDAIAN SEMATA-MATA

ANWAR DAN DATO' ESKAY KELIHATAN TIBA NAIK LIF

ANWAR DAN DATO' ESKAY KELIHATAN KELUAR DARI LIF 
video urutan pergerakan Anwar yang dirakam oleh cctv
disebuah appartment di Ampang  tempat dimana ada kaitan
dengan rakaman video sek Anwar dengan pelacur Cina
pada 21 Februari 2011

Apa lagi modal yang boleh dipertikaikan oleh penyokongnya secara membabibuta kononnya Anwar  tidak melanggan pelacur Cina doll.

Bermacam-macam analisa, post mortem berunsur negatif oleh pihak penyokong Anwar/PR yang telah keluar di blog berikutan dengan keluarnya video tersebut. Tetapi tiada satupun yang boleh dianggap berwibawa yang boleh diguna pakai untuk meragukannya video tersebut. Rupa paras dalam video tersebut adalah rupa paras Anwar Ibrahim. Waktunya juga relevan dengan masa Anwar melanggan Cina Doll.

Pertamanya boleh dikatakan semua komen/ulasan pembangkang atau penyokong Anwar hanya berdasarkan andaian semata-mata. Tidak ada alasan logik dan saintifik malah ada yang tidak dapat membezakan format waktu yang disebut waktu 24 jam dengan waktu 12 jam. Ada juga yang keliru dengan format haribulan secara penulisan biasa dengan format video atau format komputer. Tidak kurang juga hanya bermodalkan perkataan memperbodohkan orang lain yang tidak sehaluan dan terhadap penyokong UMNO/BN/Kerajaan. Ada juga yang tak berapa pandai mengira walau dalam matematik mudah seperti jarak masa semasa Anwar masuk lif dengan masa Anwar keluar dari lif.

Terdapat juga penyokong yang tidak dapat membezakan hasil kualiti video jika dirakam secara cukup cahaya dengan kamera night vision. Juga ada yang langsung tidak ada asas penggunaan lens-lens kamera. Apa yang dikatakan wide angle, infinity, bukaan, kelajuan dan berbagai lagi. Ada juga yang tak tahu asas video/photo editing, pun mahu mengulas hal-hal bersangkutan video/photo editing.

Ada juga yang mempertikaikan pakaian Anwar dan Eskay. Masa di pintu lif terserlah warna sebenar baju Anwar dan Eskay. malah rupa Anwar dan Eskay juga menjadi lebih jelas. Mereka mempertikaikan mengapa video semasa adigan sek berlaku dalam hitam putih. Dan pakaian Eskay pula dalam warna kelabu. Inilah yang aku katakan bahawa terdapat penyokong Anwar ini hanya tahu komplen sahaja tetapi tak tahu asas kamera dan asas mengambil gambar.

Namapun ambil gambar yang tak cukup cahaya atau cahaya samar-samar, Kamera adigan sek dirakam oleh kamera night vision. Bila tak ada cahaya atau tak cukup cahaya maknanya tak ada warnalah. Sebab itu ianya hanya dirakam dalam hitam putih atau warna antara keduanya iaitu kelabu (gray). Didalam bilik yang sempit macamtu, lens biasa tidak dapat digunakan kerana ada objek yang tidak dapat dirakamkan kerana terkeluar dari sudut view kamera. Jadi juruteknik kamera atau jurukamera rakaman menggunakan lens wide angle yang statik. Lens wide angle jika dirakam dalam jarak dekat pandangan videonya akan ada sedikit lengkung kerana pengaruh lens.

Oleh kerana lensnya telah disetkan secara statik, maka mana-mana objek yang agak dekat dengan dengan kamera akan menjadi besar dan sedikit melengkung manakala objek yang jauh sedikit akan nampak jauh lebih kecil walaupun perbezaannya hanya beberapa kaki. Tidak ada jururakam kamera video untuk melaraskan lens kamera video kerana pada masa itu kamera di letak dalam perlindungan khas yang diluar pandangan Anwar dan Cina doll. Jika tidak sudah tentulah penataannya akan dapat diubah-ubah mengikut jarak dan appaturenya oleh pengendali kamera (videoman).

Ada juga yang tidak dapat membezakan waktu buka tutup pintu lif semasa Anwar dan Eskay masuk dan semasa mereka keluar. Bagi pengguna internet pula ramai yang tak sedar ada perbezaan waktu sebenar tempatan dengan waktu maya dimana server pencarian berasal. Dalam hal ini aku juga kurang mahir tetapi bila diterangkan oleh yang pakar seperti Bloger MIM dan beberapa yang lain, maka kita akan dapat memahaminya walaupun bukan menjadi diantara yang mahir. Tetapi bagi penyokong tegar Anwar, mereka bermatian-matian mempersoalkan perbezaan waktu tersebut (seperti perbezaan waktu tweeter dengan facebook) seolah-olam mereka faham isu tersebut. Sebaliknya mereka hanya pandai mempertikai sahaja tetapi tidak tahu perkara yang sebenar.

Dalam hal ini, jika kita sebagai seorang manusia yang rational, hal-hal rentetan kejadian serta rakaman video seperti ini sepatutnya menjadi ukuran kepada kita untuk mencari kebenarannya. Bukannya terus menerus mengutuk, mencerca, menghina dan sebagainya. 

Memang banyak juga tuduhan terhadap PM kita berhubung dengan scandall dengan Al-Tantuya dan pembelian kapal selam scorpeon. Malah terdapat beberapa tuduhan lain yang melibatkan scandall beberapa pemimpin UMNO oleh penyokong pembangkang. Bagi penyokong UMNO/BN dan kerajaan, kita tidak menolak akan sebarang kemungkinan kerana semua manusia ada keupayaan untuk melakukannya. Tetapi adakah semua tuduhan tersebut mempunyai backup atau keterangan untuk menyokongnya. 

Jikalau hanya setakat khabar angin, andaian atau fitnah tanpa diiringi dengan keterangan untuk menyokong seperti dokumen, gambar atau video atau sebagainya, maka adakah tuduhan tersebut mahu disamakan dengan tuduhan terhadap Anwar?. Penyokong UMNO/BN dan PM telah memberikan maklumat dan bukti video dan gambar serta beberapa dokumen yang boleh membuktikan tuduhan terhadap Anwar adalah betul melainkan ada pembuktian lain yang menolaknya. Bukannya semata-mata menyanggah dengan perkataan dan maki hamun sahaja. Zaman sekarang orang mahu bukti. Bukan seperti dalam cerita Seri Mersing. Anak Penghulu reka cerita bohong pun tok Penghulu percaya walhal anaknya sendiri yang membuat angkara tersebut (mencolek).

Inilah perbezaannya antara tuduhan terhadap Anwar dengan tuduhan penyokong pembangkang terhadap PM, wakil rakyat serta penyokong kerajaan. Jika kita terus berantakan seperti ini, tiada kesudahannya. Jadi kita tunggu satu lagi sesi perbicaraan mahkamah kerana ada yang dah buat laporan polis yang mendakwa Anwar telah membuat laporan palsu tentang penglibatannya melanggan pelacur. 

Aku juga mencabar sesiapa juga yang merasakan bahawa ada bukti bahawa PM kita ada kaitannya dengan scandal Al-Tantuya atau pembelian kapal selam scorpeon, buatlah laporan polis agar boleh dibicarakan di mahkamah. Bukan lagi terlalak terlolong maki hamun orang dengan perkataan bodoh dan sebagainya yang langsung tidak membantu menyelesaikan kemelot yang ada.






No comments: