Total Pageviews

Tuesday, September 13, 2011

MAT SABU PATUT DI USIR

   
Mat Sabu kononnya melawat Kubur Mat Indera 
dan sedang menunjukkan simpati dan kesedihan
 LAKUNAN MAT SABU INI UMPAMA MENYAPU 
GARAM PADA LUKA BEKAS PASOKAN KESELAMATAN 
DAN PEJUANG KEMERDEKAAN SERTA WARIS-WARIS MEREKA.


Inilah akibatnya jika tidak dibendung dari awal. 
Inilah apa yang DAP lakukan sebaik sahaja 
DAP menang PRU di KL pada tahu 1969. 
Inikah yang mahu diulang oleh DAP?

Inikah para pejuang Melayu yang dilebelkan 
oleh Mat Sabu sebagai talibarut penjajah 


Mat Sabu wajar diusir - Ezam
Ahli Dewan Negara, Senator Mohamed Ezam Mohd. Noor (gambar) berkata, ini kerana tiada tempat di negara ini bagi mana-mana rakyat yang sanggup mengangkat komunis sebagai hero seperti mana yang dilakukan Mat Sabu. 

Malah, katanya, Mat Sabu juga melanggar garisan sebagai seorang rakyat yang beradab apabila menghina Bapa Kemerdekaan Negara, Tunku Abdul Rahman. klik disini

panglimalembahbelum
Kini Mat Sabu saban hari menjadi topik perbincangan samada dalam media mahupun di khalayak umum. Sekali imbas, kesimpulannya bahawa orang ramai terutamanya etnik Melayu/Islam amat marah dan rasa terhina dengan perbuatan Mat Sabu mengangkat pengganas komunis sebagai wira kemerdekaan dan melabelkan pasokan keselamatan sebagai talibarut penjajah. Lebih dari itu dia turut menghina Allahyarhan Dato’ Onn Jaafar dan Allahyarham Tuntku Abdulrahman sebagai bukan seorangan negarawan yang menuntut kemerdekaan Tanah Melayu (Malaysia).

Kita jangan lupa bahawa bila orang Melayu memperkatakan pengganas komunis, maka mereka terus merujuk kepada pengganas komunis Cina walaupun terdapat pengganas komunis dikalangan orang Melayu. Presepsi ini tidak dapat dilunturkan dari pemikiran orang Melayu kerana yang membawa fahaman komunisme ke Tanah Melayu ini adalah etnik Cina.

Penyebaran fahaman komunisne di kalangan etnik Cina di Tanah Melayu lebih berkesan berbanding etnik lain adalah disebabkan buku-buku fahaman komunisme adalah dalam bahasa Manderin iaitu bahasa resmi Cina. Kader-kader komunisme berhijrah ke Tanah Melayu bersama kedatangan etnik Cina lain yang dibawa masuk oleh British. Mereka telah mewujudkan system pembelajaran mereka sendiri yang mana inya mudah diresapi oleh kader-kader ideologi komunisme.

Lebih dari itu, semasa permulaan kedatangan fahaman komunisme ke semenanjung Tanah Melayu dalam tahun 1930 dahulu, majoriti etnik Cina celik membaca (tulisan mandarin) berbanding etnik Melayu walaupun dalam penulisan dan pembacaan Bahasa Melayu (Tulisan jawi masa itu). Selain dari faktor fahaman dan anutan Islam, factor buta huruf dikalangan majoriti orang Melayu telah membantu menyekat fahaman komunisme berkembang dikalangan orang Melayu.

Mungkin sebahagian rakyat Malaysia tidak sedar bahawa dikalangan etnik Cina sendiri, mereka tergolong dalam dua ideologi berbeza. Satu kelompok yang berfahaman kebangsaan dan satu golongan lagi yang berfahaman komunisme. Perbezaan fahaman ini bukan sahaja berlaku dalam masyarakat tetapi berlaku dalam perpecahan Negara Cina. Kini tanah besar Cina yang beideologi komunime hampir berperang dengan negara Taiwan yang berideologi kebangsaan. Perpecahan ini mula tercetus dalam tahun-tahun 40’an lagi bila Mao Tze Tong yang berideologi komunisme dapat mengalahkan Chiang Kai Sek yang berideologi kebangsaan yang memaksa Chiang Kai Sek melarikan diri ke Taiwan dan menubuhkan kerajaan Cina Kebangsaan di sana.

Di Malaysia, pergerakan bersenjata komunis telah dapat dilumpuhkan dengan pengistiharan perletakan pergerakan bersenjata pengganas komunis yang diketuai oleh Chin Peng pada tahu 1989. Namun demikian, perletakan senjata tersebut tidak menjanjikan bahawa ideologi komunisme di Malaysia turut berhenti. Pengharaman Parti Komunis Malaya (PKM) hanya di pihak kerajaan. Bukan di pihak yang berideologi komunis.

Kita berbalik kepada isu Mat Sabu me “wirakan” pengganas komunis. Bila orang Melayu marah terhadap isu yang dibangkitkan, secara tidak disedari majoriti etnik Melayu/Islam tidak dapat tidak akan berpaling dan merujuk kepada etnik Cina. Dalam hal kita tidak boleh menyalahkan etnik Melayu. Tetapi hendak tak hendak ianya tetap telah menyemai bibit/benih dan tunas perkauman di kalangan etnik Cina dan etnik Melayu/Islam. Dengan perbuatan yang dicetus oleh Mat Sabu ini juga isu perkauman sentiasa meniti di bibir rakyat. Apakah ini bukan merupakan satu ancaman serius terhadap usaha kerajaan yang bertungkus lumus bagi mewujudkan penyatuan/perpaduan kaum di Malaysia?.

Dari segi individu, memang Mat Sabu tidak mendatangkan apa-apa ancaman terhadap keselamatan Malaysia. Tetapi sebagai seorang ahli politik (Timbalan Preseiden PAS), beliau mempunyai pengaruh dan pengikut yang ramai. Dengan pengalamannya berpidato dan berpolitik selama hampir 37 tahun (bermula tahun 1974 di ITM), sudah tentu di mempunyai cukup berpengalaman untuk mengambil kesempatan atas sesuatu isu bagi kepentingan dirinya.

Mat Sabu seolah-olah sengaja mencari isu yang boleh mencetuskan kemarahan etnik Melayu/Islam terhadap etnik Cina. Kekejaman pangganas komunis Cina membunuh beribu-ribu entik Melayu semasa 14 hari komunis bintang tiga memerintah Tanah melayu selepas Jepun menyerah kalah masih menjadi duri dalam daging kepada etnik Melayu terutamanya bekas pasokan keselamatan dan waris-waris mangsa kekejaman pengganas komunis Cina.

Dalam pada pemimpin Melayu, Cina dan India serta lain-lain etnik bertungkis lumus mencari jalan mengekalkan perpaduan, sebilangan pelampau dan ahli  politik mengguna demokrasi bagi mencetuskan kegelisahan rakyat. Kita jangan lupa bahawa kegelisahan rakyat, jika tidak di bendung diperingkat awal, ianya mudah menjurus kearah keadaan huru hara seperti berlakunya peristiwa 13 mei 1969 dahulu. Kini seperi biasa parti DAP masih meneruskan dengan doktrin lamanya iaitu memainkan isu perkauman. Parti PAS pula telah mengikut jejak langkah DAP dengan memainkan isu agama Islam pula. Walaupn nampak PAS dan DAP bersatu dalam politik, tetapi haluan mereka berbeza. Perbuatan PAS berjinak dengan DAP hanya memberi ruang yang lebih kepada DAP untuk mengekploitasikan sokongan orang Melayu terhadap pembangkang yang mendukung politik perkauman.

Dalam isu perkauman, DAP tidak mengharapkan perpaduan dan perdamaian malah terhadap sekutu politiknya sekarang sekalipun. Nyata sekali DAP bermain api agar berlaku huru hara dinegara ini. Dengan itu mereka boleh mengambil kesempatan daripadanya dengan pertolongan pihak luar. Dengan kedamaian yang ada, dimana etnik Melayu/Islam mendominasikan politik dan pemerintahan di Malaysia, DAP yang bermentaliti perkauman etnik Cina merasakan peluang mereka untuk membentuk Negara ini mengikut acuan Cina tidak akan tercapai.

Oleh yang demikian, peranan Mat Sabu membangkitkan isu mengherokan komunis dan menghina pejuang kebangsaan adalah atu gerakan yang amat disukai oleh DAP tetapi pemimpin DAP tidak menampakkan penglibatan mereka. Mereka mengambil sikap “biarkan Luncai terjun denagn labunya”. Pada padangan DAP perbuatan Mat Sabu hanya akan mendatang kegelisahan awam yang mana akan menguntungkan DAP. Ianya telah mewujudkan perbuatan caci mencaci dan hina menghina antara kaum seperti yang terjadi sekarang. Bukankah ini merupakan satu ancaman yang amat serius terhadap keselamatan Malaysia. Ini bukan lagi isu politik. Ini isu keselamatan Negara Malaysia. Mulut Mat Sabu dan mereka-mereka yang membawa isu yang sama patut ditutup jika kita tidak mahu kudis menjadi pekong. Kita juga tidak mahu melukakan hati mereka-mereka yang terdiri dari pelbagai kaum dan etnik yang majoritinya masih waras dan rasional.

Tetapi dengan perbuatan Mat Sabu, etnik Melayu dan bekas pasokan kesalamatan yang majoritinya etnik Melayu dan Bumiputera, akan berteruan mengungkit kezaliman pengganas Cina. Ianya tidak secara langsung akan mengaitkan rakyat etnik Cina generasi baru yang tidak ada sangkut paut dengan zaman darurat dahulu. Oleh kerana Isu etnik ini diulang-ulang, maka sudah tentu akan menjejaskan perasaan perpaduan kaum yang hanya akan mendatangkan masalah kepada Negara.

Kita berharap agar pihak KDN menggunakan sepenuhnya peruntukan ISA terhadap sesiapa juga jika didapati ada perbuatan atau ketinggalan yang boleh menjejaskan keselamatan Negara dan Perlembagaan Persekutuan. Kita tidak mahu bila nasi telah menjadi bubur baru mahu bertindak.

No comments: