Total Pageviews

Friday, September 16, 2011

BUATLAH APAPUN SELAGI KERAJAAN INI KERAJAAN UMNO/BN PEMBANGKANG TETAP MEMBANGKANG

Guan Eng fears Najib simply rebranding ISA






By Clara Chooi

GEORGE TOWN, Sept 16 — Lim Guan Eng today expressed disappointment that the government plans to replace the Internal Security Act (ISA) with two new security laws, and argued that the reforms announced by Datuk Seri Najib Razak last night fell short of being meaningful.
Saying he welcomed the prime minister’s move to repeal the ISA, the Penang chief minister was still concerned the introduction of two new laws in its place meant the exercise may be a repackaging of the controversial Act.baca petikannya seterusnya di sini

Panglimalembahbelum
Jikalau dah benci sampai ke tulang hitam, buat apa pun tetap tak baik juga. Jikalau gagaktu dah hitam, mandikan dengan susu setiap haripun akan tetap hitam juga.

Nah! lihatlah sendiri apa pembuka kata Lim Guang Eng terhadap keputusan PM kita Dato' Seri Najib Tun Abdul Razak memansuhkan ISA. Buatlah apapun, dalam kepala mereka selagi UMNO/BN memerintah Malaysia, selagi itulah tidak ada yang baik bagi mereka.

Mereka yang beria-ia minta hapuskan Isa tetapi bila ISA mahu dihapuskan, buat pula cerita baru kononnya PM akan memperkenalkan undang-undang keselamatan baru menggantikan ISA. Apa yang kerajaan UMNO/BN buat tetap tidak akan memenuhi selera ketamakan mereka ini. Mereka hanya akan berpuas hati jika Melayu/Islam serah kerajaan ini kepada mereka untuk ditukar menjadi negara Cina atau negara India yang agama rasminya adalah Buddha/Hindu/Kristian.

Kepada sebahagian rakyat yang menyokong ISA yang juga merupakan penyokong setia kerajaan, agak terkejut dengan pengumuman PM tersebut. Yalah baru beberapa bulan dulu, malah terngiang-ngiang ditelinga dan terbayang-bayang dimata betapa kerajaan memberikan penjelasan betapa pri mustahaknya mustahaknya ISA dikekalkan.

Berbagai pihak sama NGO yang pro kerajaan seperti PERKASA dan lain-lain pertubuhan yang pro kerajaan ada yang sehingga sanggup membuat perhimpunan dan tunjuk perasaan sebagai membantah desakan pembangkaan yang mahu ISA dimansuhkan dan sebagai tanda menyokong kerajaan yang mahu mengekalkan ISA.

Disebalik itu semua, tiba-tiba akta yang selama ini digunapakai untuk menjaga keselamatan Malaysia dari ancaman ideologo komunis, ancaman terhadap keselamatan persekutuan dan perlembagaan Malaysia dan Yang Di Pertuann Agong dan Raja-Raja Melayu dan agama Islam mahu dimansuhkan begitu sahaja.

Kita tidak nafikan bahawa undang-undang dibawah kanun keseksaan dan beberapa undang-undang sedia ada yang lain masih berkesan untuk dilaksanakan. Namun kita juga harus ingat bahawa hukuman mati mandatori keatas kesalahan dadah sekalipun tidak dapat menyekat dari nafsu manusia untuk melakukannya.

Bukan seperti di Amerika atau di Eropah, kaum yang berhijrah ke negara ini (Tanah Melayu / Malaysia) bukan sahaja mahu menjadi rakyat di negara ini malah lebih jauh dari itu mereka mahu menjadikan atau membentuk negara ini berpangsikan etnik dan agama dan kefahaman mereka.

Kita tidak nafikan adanya kebebasan beragama dan kebebasan berbudaya etnik masing-masing di Amerika atau di Eropah. Tetapi kita juga sedia maklum bahawa di sana mereka telah ada garis panduan tertentu. Jika mahu menjadi rakyat disana mereka perlulah patuh kepada peraturan yang sedia ada. Rakyat bebas beragama tetapi amalan beragamanya dihadkan lebih-lebih lagi terhadap agama Islam. Dalam ertikata lain hanya agama Kristian dan Yahudi sahaja yang mendapat keistimewaan.

Apakah umat Islam dinegara ini boleh menerima kebebasan beragama sepenuhnya. Apakah orang Islam boleh menerima situasi dimana dalam sebuah rumah, suaminya beragama Kristian atau Hindu atau Buddha manakala isterinya beragama Islam?. Budaya ini berlaku di Indonesia iaitu sebuah negara rakyat beragama islam terbesar didunia. Bolehkah orang Melayu/Islam di Malaysia menerimanya?. Adakah orang Melayu/Islam mahu menerima bahawa bahasa rasmi dinegara ini adalah bahasa Inggeris. Adakah orang Melayu/Islam dinegara ini boleh menerima larangan laungan azan, bacaan qur'an, takzirah subuh mengguna pembesar suara?. Adakah orang melayu boleh menerima larangan atau sekatan terhadap tulisan jawi?.

Dengan sikap pasif sebahagian besar rang Melayu/Islam dalam bidang ekonomi seprti perniagaan, perusahaan, perladangan dan terkebelakang dalam pencapaian kecemerlangan akedemik, adakah kita boleh bersaing secara terbuka dengan etnik berbudaya/beragama lain dinegara ini?.

Di Malaysia, masalah perpaduan etnik terutamanya di antara etnik Melayu/Islam dan etnik pendatang, adalah seperti bom jangka yang akan meletup bila-bila masa.  Kita tidak boleh menafikannya. Peristiwa berdarah tahun 1969 di KL, peristiwan rusuhan Natrah di Singapura dan pergaduhan India dan Melayu di Jalan Klang Lama adalah diantara contohnya. Bila menyentuh tentang hak etnik masing-masing maka sudah tentu  hal keagamaan, budaya dan sosial akan menjadi keutamaan. Manusia sanggup mati kerana mempertahankan agama dan bangsa masing-masing.

Perkara-perkara inilah yang patut kita hubungkaitkan dengan ISA kerana ianya merupakan satu masalah sosial yang mungkin boleh membawa kearah mengancam keselamatan perpaduan dikalangan rakyat dan boleh memusnahkan negara Malaysia. Ancaman yang dilakukan oleh pihak-pihak yang tidak berpuas hati dalam hal sosial dan keagamaan ini tidak boleh dibuktikan dimahkamah biasa melalui pendakwaan namun ancamannya tetap ada. Mereka gunakan platfom kebebasan beragama dan budaya dan hak asasi manusia untuk mencapai objektif  jahat mereka tersebut.

Disinilah letaknya peri mustahaknya ISA atau undang-undang yang seakan-akan dengannya dikekalkan dan bukannya dimansuhkan terus. Kita telah disogokkan dengan berita kononnya Britain dan Amerika telah melaksanakan undang-undang yang seakan-akan dengan ISA dalam memerangi keganasan di negara mereka. Kita pula terbalik kuang dengan memansuhkan ISA. Kerajaan seolah-olah terpaksa memansuhkannya kerana menerima tekanan dari pembangkang. Sudahlah kerajaan sedia meneliti 8 tuntutan perhimpunan pertubuhan haram BERSIH, kini kerajaan seolah-olah meluluskan pula tuntutan pembangkang memansuhkan ISA.

Sampai bila kita mahu menuruti kehendak pembangkang ini?. Sebagai rakyat Malaysia dan penyokong kerajaan, penulis sentiasa berperasangka baik atas semua tindakan kerajaan. Jika tidak, dari mula lagi penulis tidak akan mengundi menyokong kerajaan. Tetapi dalam hal ISA ini, penulis merasakan kerajaan terlalu terburu-buru kononnya bagi memberikan tekanan agar pembangkang kehabisan isu untuk diputarbelitkan. Tetapi kita lihatlah sendiri apa reaksi Lim Guang Eng seperti diatas.

No comments: